onsdag 8 december 2010

8 december

Hjälp! Tiden går så sjukt fort. Idag hade jag mina sista presentationer. Den första handlade om tonfiskens eventuella utrotning. Detta diskuterades på Business Ethics-lektionen. Tillsammans med Adrian (Mexiko) och Daniel (Sverige, Stockholms Universitet) har jag arbetat under denna termin och ämnet för vårt inlämningsarbete var som sagt tonfisk. Vi har undersökt företaget DongWon Fisheries Ltd. som är den absolut största aktören på den koreanska tonfiskmarknaden. Vi tyckte att detta var lite intressant och fördjupade oss därför i DongWon och deras bekymmer. Nåja, presentationen gick ju faktiskt mer eller mindre åt skogen. Ingen av oss var direkt förberedda och ja, vad ska jag säga... det var inte bra.

Adrian, jag och Daniel.

Lunch åt jag tillsammans med Anna, Susanna (Finland), Rasmus, Matthieu och Pierre. Vi åt på Flora and Henri, lika gott som alltid. Lunchen var intressant och innehöll bland annat en diskussion om hur olika språk låter. Självklart kom jag på idén att var och en skulle med ett adjektiv beskriva respektive språk (svenska, finska och franska). Kanske var det lite plumpt av mig att säga att det låter arrogant? Men, det låter ju faktiskt lite arrogant, fast på ett bra sätt. Jag gillar franska och Matthieu och Pierre är jättetrevliga. Så det så!

Hur som helst. Dagen rullade på och på Strategic Management of Technology and Innovation hade jag och min grupp en dragning om Body Shop. Vi presenterade en diskussion om hur de använt sig av "disruptiv teknologi" och vad de nu ska göra för att behålla och befästa sin position på marknaden ytterligare. Denna presentation gick bättre än den förra. Efter lektionen blev det lite plugg och därefter mötte jag upp tjejerna (Pernilla, Tiffany, Klaudina, Anna och Maria) för att Budae Jjigae (soldatgryta) på Biya i Anam. Så sjukt gott alltså! Jag är fortfarande mätt. Helt sjukt. Jag ser fram emot att få komma hem och träna och äta nyttigt nu alltså... jaja, tills dess blir det plugg och en sista vecka i Seoul...


Teamet i SMTI!
Budae Jjigae. Mums!



Kram på er!

Julia

1 kommentar:

  1. Det är så kul att läsa i din blogg. Det verkar vara många muntliga framställningar för dej just nu. Det är läskigt men härligt på samma gång, eller hur?
    Kram,
    Mamma

    SvaraRadera